Winkelwagen 0
€ 0,00

TPMS Sensoren

TPMS Bandenspanningssensoren zijn officieel verplicht voor auto's geproduceerd vanaf 1 November 2014. In duitsland zijn veel merken hiermee al in 2012 begonnen. Heeft u een ingevoerde auto uit duitsland en deze is van 2012 of jonger, dan moet dit worden gecontroleerd wanneer dit niet is aangegeven bij koop van uw auto.


Wat is TPMS?

TPMS (Tyre Pressure Monitoring Systems) = bandenspanningscontrole systemen. in Duitsland ook wel RDK sensoren genoemd. Het zijn slimme elektronische systemen die de bandenspanning continu in de gaten houden en een signaal aan de bestuurder afgeven zodra er iets mis is met een band. Oudere auto's maken gebruik van een indirekt systeem dat de bandenspanning via de ABS controleert.


TPMS vervult drie functies
:

1- Het verhoogt de rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning
2- Het voorkomt een hoger brandstofverbruik, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning
3- Het voorkomt onnodige bandenslijtage, veroorzaakt door een verkeerde bandenspanning


Aan welke wettelijke eisen moet TPMS voldoen?

Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Deze moeten voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Als bestuurder dient u daar rekening mee te houden bij de aanschaf van andere velgen.


Waar moet u op letten als u nieuwe velgen koopt?

Als uw auto is voorzien van een TPMS systeem dan dient als eerste te worden vastgesteld of het om een direct systeem gaat (met sensoren) of om een indirect systeem (zonder sensoren). Bij een indirect systeem hoeft u bij de aanschaf van nieuwe velgen niet speciaal rekening te houden met TPMS. Bij een direct TPMS systeem is het wel noodzaak om over TPMS na te denken bij de aanschaf van velgen. Er zullen immers sensoren in de velgen geplaatst moeten worden. 


Wat zijn de verschillen tussen een direct en indirect systeem?

Een direct systeem meet de bandendruk via een in het wiel gemonteerde sensor. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in de auto. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt krijgt u als berijder de exacte bandenspanning van de 4 banden te zien, of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van de banden. De directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning nauwkeurig per wiel meten, en werken ook op het moment dat de auto stil staat (wat bij een indirect systeem niet het geval is).


Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Daarnaast worden bandenspanning gerelateerde trillingen in de wielen gemeten via een geavanceerd signaalverwerking systeem. Een verandering wordt gezien als een extra indicatie van spanningsverlies.


TPMS sensoren hebben een batterij

Een directe TPMS sensor heeft een kleine batterij die ongeveer 2 tot 3 jaar meegaat. wanneer deze batterij leeg is dienen de sensoren vernieuwd te worden. Wij adviseren altijd om nieuwe sensoren te kopen omdat het voor u als klant zonder de juiste apparatuur niet mogelijk is om het batterij niveau te controleren.


TPMS sensoren zelf monteren?

De montage van banden en velgen is een veiligheidskwestie en vereist deskundigheid (denk aan de controle van de conditie van de band en het gebruik van het juiste aanhaalmoment). Daarom raden wij standaard al aan om dit enkel uit te laten voeren door een specialist. Directe TPMS systemen voegen daar nog extra redenen aan toe:

- Om slijtage aan de sensor te voorkomen is bij elke bandenwissel het juiste onderhoud van het ventiel en van de pakkingen van belang. Vertrouw hiervoor op een specialist.
- Bij nieuwe banden en/of nieuwe sensoren is vaak programmeerwerk vereist om de draadloze communicatie tussen TPMS sensor en de ontvanger werkend te krijgen. Een specialist heeft hiervoor de juiste apparatuur in huis.
- Bij elke bandenwissel dient het batterijniveau van de sensoren gecontroleerd te worden. Ook hiervoor heeft de bandenspecialist de juiste apparatuur in huis.


Hoe kan ik controleren of ik TPMS sensoren heb?

De meeste TPMS komen in verschillende varianten. De meest gebruikte variant is de ventiel sensor. Deze TPMS sensoren hebben over het algemeen een aluminium ventiel echter zijn er ook sensoren met rubberen ventielen dit maakt het herkennen van sensoren lastiger voor u. Daarnaast is het ook meestel in het dashboard van uw auto te zien. Nieuwe Auto's laten namelijk precies zien de bandenspanning per band (zie afbeelding 1 hierboven) hebt u dit niet in uw dashboard dan hebt u geen TPMS sensoren. 

 
Enkele voorbeelden van sensoren zowel plak sensor zoals ook de sensoren met aluminium ventielen.